Competente de baza in matematica, stiinta, tehnologie|Mathematical competence and basic competences in science and technology|Compétence mathématique et compétences de base en sciences et technologies

Articol postat la 8 decembrie 2009.

[lang_ro]3. Competente de baza in matematica, stiinta, tehnologie

3.1.: Competenta matematica reprezinta capacitatea de a dezvolta si de a aplica gandirea matematica cu scopul de a rezolva un sir de probleme aparute in situatii cotidiene. In incercarea de a dezvolta competente in ceea ce priveste lucrul cu elemente de baza matematice, accentul trebuie sa cada pe procesul in sine, pe activitate, precum si pe cunoastere. Competenta matematica implica, in diferite grade, capacitatea si disponibilitatea de a folosi tipuri de gandire matematica (gandire logica si spatiala) si modalitati de prezentare (formule, modele, constructe, grafice, scheme).

3.2.: Competenta in stiinta se refera la capacitatea si disponibilitatea de a folosi un numar de cunostinte si metodologii cu scopul de a explica lumea naturala, de a identifica intrebari si de a schita concluzii bazate pe dovezi.

Competenta in tehnologie este privita ca o aplicare a acelor cunostinte si metodologii ca raspuns la nevoile sau dorintele omenesti. Competenta in stiinta si tehnologie implica o intelegere a schimbarilor cauzate de activitatea omului si responsabilitate din partea cetateanului.

Cunostinte, deprinderi si atitudini esentiale care au legatura cu aceasta competenta:

3.1.: Cunostintele necesare in matematica includ cunostinte solide de numeratie, masuri, structuri, operatii de baza si prezentari matematice de baza, o intelegere a conceptelor si termenilor matematici, constientizarea intrebarilor la care matematica poate oferi raspunsuri.

Individul trebuie sa posede deprinderi de a aplica principii si procese matematice de baza in situatii de zi cu zi, la locul de munca, acasa, sa urmareasca si sa aprecieze inlantuiri de argumente. Individul trebuie sa fie capabil sa rationeze matematic, sa inteleaga dovezile matematice, sa comunice in limbaj matematic, sa foloseasca instrumente ajutatoare adecvate.

O atitudine pozitiva in matematica se bazeaza pe respectarea adevarului si disponibilitatea de a descoperi cauze si de a aprecia validitatea lor.

3.2.: Cunostintele necesare in stiinta si tehnologie includ principii de baza ale lumii naturale, concepte stiintifice fundamentale, metode si principii, tehnologie, produse si procese tehnologice, precum si o intelegere a impactului pe care il au stiinta si tehnologia asupra lumii naturale. Aceste competente ar trebui sa permita individului sa inteleaga mai bine avansarile, limitarile si riscurile teoriilor stiintifice, aplicatiilor si tehnologiilor in intreaga societate (referitor la luarea de decizii, valori, intrebari morale, cultura etc.).

Deprinderile includ capacitatea de a utiliza instrumente si masini tehnologice, precum si date stiintifice, in vederea atingerii scopului sau de a ajunge la o decizie sau concluzie bazata pe dovezi. Indivizii trebuie sa fie capabili sa recunoasca trasaturile esentiale ale cercetarii stiintifice si sa aiba capacitatea de a comunica concluziile si ratiunea care i-au condus catre ele.

Sub aspectul atitudinii, aceasta competenta presupune apreciere si curiozitate critica, interes in probleme de etica si respect pentru securitate/siguranta si durabilitate, in special in ceea ce priveste progresul tehnologic si stiintific referitor la sine, familie, comunitate si probleme globale.

Sursa:

[/lang_ro][lang_en]

3. Mathematical literacy and basic competences in science and technology

Mathematical literacy is the ability to use addition, subtraction, multiplication, division and ratios in mental and written computation to solve a range of problems in everyday situations. The emphasis is on process rather than output, on activity rather than knowledge. Scientific literacy refers to the ability and willingness to use the body of knowledge and methodology employed to explain the natural world. Competence in technology is viewed as the understanding and application of that knowledge and methodology in order to modify the natural environment in response to perceived human wants or needs.

3.1. Mathematical literacy

At the most basic level, mathematical literacy comprises the use of addition and subtraction, multiplication and division, percentages and ratios in mental and written computation for problem-solving purposes.

As mathematical competence develops further, it involves, as appropriate to the context, the ability and
willingness to use mathematical modes of thought (logical and spatial thinking) and presentation (formulas, models, constructs, graphs/charts) which have universal application in explaining and describing reality.

The competence consists of the following elements of knowledge, skills and attitudes as appropriate to the context:

Knowledge

Skills

Attitudes

3.2. Competence in science and technology

Scientific competence is the ability and willingness to use the body of knowledge and the methodology employed in the field of science to explain the natural world. Competence in technology is viewed as the application of that knowledge in order to modify the natural environment in response to perceived human wants or needs.

The competence consists of the following elements of knowledge, skills and attitudes as appropriate to the context:

Knowledge

Skills

Attitudes

Source:

[/lang_en][lang_fr]3. Compétence mathématique et compétences de base en sciences et technologies

Définition:

Connaissances, aptitudes et attitudes essentielles correspondant à cette compétence:

A.

B.

Source: Recommandation du Parlement Européen et du Conseil du 18 décembre 2006 sur les compétences clés pour l’éducation et la formation tout au long de la vie (2006/962/CE)

[/lang_fr]

Comentarii

Vrei sa fii primul care comenteaza acest articol?